Traditioner

I Villa Rose har vi en kultur, hvor husets traditioner tager afsæt i børneperspektivet og den aktuelle børnegruppe. Barnets oplevelse er altid i centrum. Vi oplever at traditioner og gentagelser er med til at skabe sammenhæng i barnets vuggestue- og børnehaveliv.

Vi ser traditioner som begivenheder, der gentages igen og igen og vægter særlige oplevelser som  barnets fødselsdag, "børnehavebesøg" og fester i institutionen højt. Traditionerne er kendetegnet af glæde, genkendelighed og fællesskab i børnegruppen.

Traditioner for børn og forældre

To gange årligt inviteres forældre og søskende til fest, når vi i september holder sommerfest og i december afholder julefest. Begivenhederne markere en særlig højtid, hvor oplevelsen og stemningen mærkes i de pyntede rammer og det duftende måltid. Hver anden måned inviteres forældrene ind til "Åbent hus". En hyggelig, uforpligtende eftermiddag, hvor barnet kan få lov at vise sin gruppe frem og der er plads til dialog på tværs af forældregruppen.

Traditioner for børnene

Sammen med børnene fejre vi særlige begivenheder og mærkedage. Det betyder at vi i februar fejrer fastelavn og i oktober fejrer vi Halloween i børnehaven.

I december måned syder det af jul, når der pyntes op i alle grupper sammen med børnene. Der laves julebag og julegaver og julens traditioner italesættes og danner rammen om vores morgensamling.

Traditioner omkring barnets overgange

I vuggestuen markeres sammenhængen mellem barnets hjem og vuggestuen med et besøg ved barnets dør. Her får barnet mulighed for at gå foran for sine venner og stolt fremvise "Her bor jeg!".

Når vuggestuebarnet skal videre i Børnehave, markerer vi afslutningen med en fejring for barnet. Skal barnet begynde i Villa Roses Børnehave, vil det inden starten have haft besøg af sin kommende pædagog og en lille gruppe børnehavebørn.

I børnehaven markeres overgangen til skolen med en særlig begivenhed, hvor de kommende skolebørn kort før deres afslutning, overnatter i børnehaven. Her får de en helt særlig fælles oplevelse, hvor de sammen kan nyde børnehaven, tale om dengang de hver især startede og få sagt farvel til børnehavelivet.