Forældresamarbejde i vuggestuen

1. Hjemmebesøg inden barnets start

For hvert barn og familie er mødet med vuggestuen en overgang, der rummer nye udfordringer og forventninger, og det er af stor betydning at overgangen er forbundet med tillid, åbenhed og tydelighed fra familie og personale.

Overgangen fra hjem til vuggestue er ofte det første møde for forældre og barn med institutionslivet uden for hjemmet. Vi lægger derfor stor vægt på, at der skabes en god dialog præget af tryghed, tillid og åbenhed mellem barn, familie og personale.

I Villa Rose tilbydes det første hjemmebesøg før barnet starter. Vi oplever at det er med til at skabe en god base for tryghed og tillid i en overgang, der kan være svær for både forældre og børn. Vi ønsker at mødes på forældrenes hjemmebane, da vores erfaring er, at det at træde ind i vuggestuen første gang kan være overvældene, med meget nyt at skulle forholde sig til.

Hjemmebesøget giver forældrene mulighed for at møde den primære voksen for barnet i den første tid. Her kan de give et indblik i hvem deres barn er, hvordan den første tid har været, om der er noget særligt, der har fyldt eller nogle bekymringerne der er brug for at få talt om.

2. Hjemmebesøg når barnet er fyldt 2 år

Med ønsket om at skabe tryghed, tillid og et fælles medejerskab omkring barnets udvikling, tilbydes den anden forældresamtale som et hjemmebesøg, når barnet er fyldt 2 år.

I Villa Rose arbejder vi bevidst på at skabe en stemning, hvor personale og forældre kan være åbne og tydelige i kommunikationen. Der skal være plads til at give udtryk for gensidige forventninger, ideer og holdninger og dette gøres i en respektfuld tone, hvor vi forsøger at forstå hinandens intentioner og perspektiver. Vi har fokus på, hvordan det enkelte barn er en del af et større sammenhæng – et fællesskab. Vi flytter fokus fra det enkelte barns særlige behov, til hvordan vi kan rumme alle børn, da vi mener at, alle børn har ret til at deltage i de eksisterende fællesskaber uanset deres særlige behov. Vi antager, at alle børn har ressourcer og noget at bidrage med til fællesskabet, også de børn som befinder sig i en vanskelig situation. Det er igennem samarbejdet og dialogen, mellem pædagog og forældre, at barnet hjælpes til at finde ind til egne ressourcer og understøtte dem.

En dag i Villa Rose vuggestue.pdf

Shape Created with Sketch.