Dagens gang i Vuggestuen

Vuggestuen - sådan ser vores dage typisk ud

Morgenstunden

Klokken 7.00 åbner vuggestuen. Her er et grupperum gjort klar med legetøj, hyggelig belysning og morgenmad til de første børn, der ankommer. Vi åbner i det grupperum, hvor det giver bedst mening i forhold til de enkelte børns behov.

Klokken 8.00 er der en kendt voksen fra alle grupper og her deler vi os ud i alle fem grupperum. I morgenstunden gør vi rummene klar og sætter legetøjet frem, så det er indbydende og inviterer til leg, når barnet ankommer. Vi voksne befinder os hele dagen, så vidt muligt, på gulvet og altid med en opmærksomhed på at være i øjenhøjde med børnene. Gennem hele dagen sørger vi for, at der er hyggeligt og dejligt at være overalt.

For at skabe en god overgang fra morgenstundens leg til de planlagte aktiviteter, holder vi en lille morgensamling i mindre grupper. Det er en fælles stund med fælles opmærksomhed, nærvær, sang og dialog. Vi får desunden rugbrød og grøntsager, samt lidt at drikke.

I de små grupper arbejdes, der med faste tilrettelagte aktiviteter, der er beskrevet i vores ugeplan og afspejler vores årshjul. Aktiviteterne understøtter de behov og ressourcer, vi ser i de små børnegrupper.

Frokost

Klokken 11.00 spiser vi middagsmad i tre små grupper á 4 børn og én voksen. Vi får en varieret og økologisk kost, som bliver tilberedt i vores eget produktionskøkken. Madplanen hænger synligt, så det er muligt at følge med i de forskellige måltider.

Middagslur

Efter middagsmaden går vi i små grupper på badeværelset. Her har alle børn deres egen lille "kasse" til tøjet.

Omkring kl.12.00 samles vi til Bamsestund. Her har alle børn deres egen bamse, der bor i vuggestuen. På skift deler børnene bamser og sutter ud til hinanden. En opgave der har stor betydning, når børnene næsten revner af stolthed undervejs. De fleste børn sover omkring 2 timer. Udgangspunktet for luren er altid, det enkelte barns behov. Der kan være behov for at blive puttet tidligere eller sove flere gange.

Eftermiddag

Omkring kl.14.00 vågner børnene lidt efter lidt. Ofte nyder flere at sidde og hygge sig en stund på madrassen eller i sofaen med deres dyne og en god bog.

Klokken 14.30-15.00 serveres eftermiddagsmåltidet, som kan være alt fra yoghurt, hjemmebagte boller eller rugbrødsmadder.

Herefter kan vi eks. være på legepladsen eller indenfor, hvor det er en blanding af børnenes egne lege og voksenstyrede aktiviteter, der er i gang. Børnene finder sammen og der leges med udgangspunkt i deres idéer, initiativer og oplevelser fra formiddagen.

Klokken 16.15-17.00 samles alle børn fra hele huset. Vi lukker i det grupperum, der giver pædagogisk mening for de tilbageværende børn.