Mad- og måltidspolitik

Madmod og madglæde

I Villa Rose er vores pædagogiske udgangspunkt at skabe madmod og madglæde hos børnene. Vi tror på, at kimen til et sundt og varieret madliv lægges i de første år. En tryg ramme omkring måltiderne, giver mulighed for at introducere børnene til forskellige dufte, smage, konsistenser og farver, hvilket skærper barnets lyst til at eksperimentere og afprøve det nye. Derudover bliver der skabt en sanselig erfaring hos barnet, som kan koble dufte og smage sammen med gode minder fra vuggestue- og børnehavelivet.

Rammen og værtskabet

Til måltidet spises der i mindre grupper, som skaber nærvær og rum for en rolig og hyggelig stund, hvor selvhjulpenhed og dialogen omkring måltidet, er i centrum. Vi har fokus på at skabe et rart og indbydende rum at spise i. Alle børn og voksne vasker hænder, bordene bliver vasket af og rummet bliver luftet ud og ryddet op. Belysningen bruges aktivt og skaber en hyggelig atmosfære omkring måltidet. Maden bliver præsenteret og der skabes der dialog omkring det service og den mad, der sættes på bordet. Vi italesætter farver, duft, smag og konsistens, og skaber derved interesse og fokus på den serverede ret. De voksne er rollemodeller og spiser en “pædagogisk portion” sammen med børnene. Maden serveres i små glasskåle, så børnene kan se og på egen hånd øse op.

Med en undersøgende tilgang til råvarerne, skaber de voksne en fælles interesse, der giver børnene mulighed for at udvikle mod og lyst til at smage på noget nyt. Når vi italesætter de forskellige råvarer og de efterhånden genkendes af børnene, er det med til at skabe tryghed og madmod.

Mad i hånden giver mad i munden

Ved eftermiddagsmaden italesættes måltidet. Den voksne stiller eksempelvis spørgsmål til, hvilken frugt der spises, hvilken farve den har - er der mon et kernehus inde i midten? osv.

I perioder arbejdes der desuden med mindre madværksteder. Her er aktiviteten tilrettelagt med fokus på sanselige indtryk og smagsoplevelser. Børnene undersøger råvaren, skærer ud og smager.

I køkkenet

I Villa Rose bliver der serveret varieret og økologisk mad. I overensstemmelse med Københavns Kommunes økologikrav, er den samlede økologiske andel mindst 90%, hvilket berettiger til ”Det økologiske guldmærke”.

Vi arbejder bevidst med at sænke vores CO2 aftryk, hvilket betyder at størstedelen af det serverede kød kommer fra fugl og fisk. Derudover har vi reduceret mængden af kød vi serverer og suppleret med andre proteinkilder så som bælgfrugter, nødder og frø. Vores køkkenmedarbejdere laver det meste af maden fra bunden og menuerne planlægges med fokus på sæson og børnenes ernæringsmæssige behov. Grundfilosofien bag retternes opbygning er, at de både skal indeholde noget trygt og genkendeligt og samtidig udfordre og skabe nysgerrighed. F.eks. kan en suppedag udover suppen indeholde en bolle som et trygt element og dertil, kan børnene udfordres på toppinger så som: syltede rødløg, grønkålspesto, ristede kikærter m.m. På den måde sikres det, at barnet får noget at spise, men samtidig udfordres på det niveau det mestrer.

Vi forholder os til sukker og bruger det i de retter, hvor det indgår naturligt. Dette eks. i syltelager og som krydderi og tilsmagning. Når vi får risengrød serveres der kanelsukker og ved juletid nydes de hjemmebagte julesmåkager.

Traditioner

Omkring jul og påske præges menuerne af danske madtraditioner, for at give børnene kendskab hertil.

I december måned bruger vi julekrydderier som kanel, vanilje, kardemommefrø, allehånde, stjerneanis og nelliker, som en del af vores aktiviteter med børnene, hvor der duftes, smages og sættes ord på krydderiet. I køkkenet bruges de forskellige krydderier i retter og bagværk og skaber sammenhæng imellem vores madpolitik, madoplevelser og den pædagogiske praksis.

I foråret og hen over sommeren planter vi forskellige krydderurter, som er tilgængelige for børnene. Sammen med børnene undersøger vi, hvad krydderurterne dufter af. Vi ruller bladene imellem hænderne, så̊ duften rigtigt kommer frem. Vi smager på dem og er i dialog om, hvad vi oplever. Børnene er med til at så og spændingen er stor, når vi hver dag holder øje med, hvor meget det er vokset, og om der mon kan klippes lidt til maden.