Forældresamarbejde i Børnehaven

Den daglige kommunikation

I børnehaven er vi bevist om, at vi som børnehave der kører ud, er givet nogle særlige vilkår i forhold til formidlingen omkring hverdagen i børnehaven generelt og om det enkelte barn. Derfor er Aula, en central del af forældresamarbejdet. Det er her, at vi dagligt formidler, i ord og billeder, hvad dagen i børnehaven har budt på og det er her, vi modtager og svare på praktiske beskeder. Er der behov for en længere og mere uddybende dialog, har vi altid mulighed for at aftale en samtale i børnehaven eller en dialog over telefonen.

Tilbud om samtaler

I børnehaven vægter vi en åben og tillidsfuld dialog højt. Vi ser det som en vigtig del af forældresamarbejdet, at der skabes tid og rum til en uddybende dialog omkring barnets ”hele” liv, både i institutionen og i hjemmet. Derfor tilbyder vi løbende forældresamtaler undervejs i barnets børnehavetid.

Inden opstarten kontakter vi familien og har en dialog omkring barnets kommende start i børnehaven. Her er der mulighed for at fortælle om barnet, stort og småt, samt fortæller vi om den første tid i børnehaven. Her er mange praktiske oplysninger omkring dagens i børnehaven, mødetid, bustid, skiftetøj m.m. Alle de praktiske oplysninger er samlet i vores "Velkomstfolder", der kan findes her på siden og som også udleveres den første dag i børnehaven.

Den første samtale inviterer vi til, når barnet er omkring 4 år. Her er udgangspunktet en dialog omkring barnets trivsel og udvikling siden starten. Samt har vi en dialog om, hvad vi har særlig fokus på hos det enkelte barn både i børnehaven og hjemme. Dette er med til at styrke tillid, tryghed og samarbejde imellem forældre og børnehave.

Den anden samtale inviterer vi til, i efteråret inden barnet skal starte i skole. I denne samtale har vi særlig fokus på den kommende skolestart. Vi anvender det fælles dialog skema i Aula, der er med til at sikre, at vi kommer hele vejen rundt om barnet i et forældre- samt pædagogisk perspektiv.

Den tredje samtale inviterer vi til i starten af det år barnet begynder i skole. Her følger vi op på dialog skemaet fra sidste samtale og ser på barnets udvikling siden sidst, trivsel og kompetencer. Det er det endeligt udfyldte dialogskema, der videresendes digitalt til barnets kommende skole. Dette sker helt automatisk.

Sprogvurderinger laver vi med alle børn der starter og her inviteres der til en samtale enten telefonisk eller ved et møde i børnehaven. Ligeledes laves der sprogvurderinger på de kommende skolebørn, som inddrages i samtalen i efteråret inden skolestarten.

Løbende mulighed for samtaler er altid en mulighed. Det kan eks. være i forbindelse med ekstra sprogvurderinger eller større forandringer hjemme eller i børnehaven som påvirker barnets udvikling. Her inviterer vi til en dialog enten i Børnehaven i Nærum eller over telefonen afhængig af hvad behovet er.

Velkommen i Villa Rose Børnehave

Shape Created with Sketch.