Pædagogisk grundlag

I Villa Roses Vuggestue og Børnehave arbejder vi ud fra et fælles pædagogisk grundlag, der er beskrevet i vores styrkede pædagogiske læreplan, som kan læses her.

Det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i et inkluderende menneskesyn med fokus på det enkelte barn og børnefællesskabet, herunder særligt fokus på udsatte børn.

Børnene opdeles gennem hele dagen i mindre grupper. Grupperne dannes med udgangspunkt i det enkelte barns behov og ressourcer.

Hele dagen er kendetegnet af en pædagogisk praksis, hvor struktur og organisering danner rammen for leg og læringsmiljøer. Hverdagen er tilrettelagt og organiseret ud fra faste ugeplaner, der er med til at understøtte det enkelte barn og børnegruppens udvikling.

Børnemiljøet er overskueligt og indbydende og det pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges, så børnene selv har mulighed for at tage aktivt del i hverdagen. Der er særligt fokus på at styrke og sikre barnets mulighed for aktiv deltagelse og selvhjulpenhed.

Den pædagogiske praksis skal kendetegnes af et legende læringsmiljø, hvor det enkelte barns behov tilgodeses. Vi tilrettelægger et læringsmiljø, hvor legen og den legende tilgang understøtter det enkelte barns udvikling, herunder fantasi, sprog, virkelyst, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.